Гроші на вітер, або як домогтися ефективності у роботі правоохоронців і убезпечити правозахисників від тиску

Гроші на вітер, або як домогтися ефективності у роботі правоохоронців і убезпечити правозахисників від тиску

18 жовтня 2019 року в рамках Конференції Коаліції на захист громадянського суспільства в Україні відбулася зустріч з представниками посольств та міжнародних  організацій для презентації щодо ситуації з правами людини в регіонах.

Після моєї презентації про стан справ в Запорізькій і Дніпропетровській областях, мені задали просте запитання: Що, на мою думку, треба зробити для того, щоб правоохоронці почали ефективно розслідувати корупційні злочини і напади на  правозахисників та громадських  розслідувачів?

Таке просте-складне питання. І відповідь проста та складна одночасно. Звісно, це має  бути комплекс заходів: від прибирання показників і планів, кадрового очищення, ломки системи, до  зміни фактичної системи їх  фінансування. Двома словами: заміни всього складу і введення принципу  фінансування ВИКЛЮЧНО коштом державного бюджету, як того і передбачає законодавство.

Натомість, сьогодні, як міська рада, так і обласна, фінансують правоохоронні органи з кількох бюджетних Програм. Фінансується все: від канцтоварів і новітніх комп’ютерів до спецобладнання, будинків, квартир і авто.  Частково це використовується для  здійснення своєї основної діяльності правоохоронцями. А це має фінансуватись виключно коштом державного бюджету. Всі наші заперечення з цього приводу залишаються поза увагою. Як і зауваження апарату облради. Бо, який керівник області чи міста відмовиться від «підкупу» правоохоронців? Ось і не бачимо ми доведених до суду  кримінальних проваджень на ТОР-посадовців. Бо така «неслухняність»  може для них  вилитись одразу холодним душем у фразі «Коштів немає». А це і  свій комфорт в кабінеті, і  авторитет підлеглих. І ще багато різних плюшек. Тож, і «зливаються» всі справи, розслідувані і відкриті громадськістю і журналістами. Тож, і тиснуть на особливо незгодних з таким беззаконням, фабрикують справи на них, дискредитують, залякують і нападають. Щоб закрити роти, обезцінити перед усіма. З розряду «Кого ви слухаєте? Він/вона ж злочинець.» Ця технологія поширена в усіх областях. І направлена вона на єдине - залишити все як було.

Ось і виходить, що коріння нападів лежить в площині  фінансової залежності правоохоронців від регіональних і місцевих органів влади. Особливо спокійними відчувають себе органи місцевого самоврядування, в руках яких зосереджені бюджети міст, селищ, областей. І над якими немає жодного державного контролю, оскільки місцеве самоврядування діє на принципах самостійності. Ось і направляють вони кошти не на школи і медицину, а на правоохоронців. В надії отримання індульгенції на майбутнє. І чим більше гріхи, тим щедріший бюджет. І перелік цих правоохоронних органів довжелезний.

Наприклад, Запорізька обласна рада  щедро  фінансує  Програму профілактики правопорушень та забезпечення громадської безпеки в Запорізькій області, розвитку матеріально-технічної бази Головного управління Національної поліції в Запорізькій області, прокуратури Запорізької області, Військової прокуратури Запорізького гарнізону Південного регіону України, Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, Головного управління ДФС в Запорізькій області, Управління патрульної поліції у м. Запоріжжя Департаменту патрульної поліції на 2017-2021 роки .

Метою Програми визначено: «забезпечення ефективної реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень, підвищення ефективності взаємодії місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та правоохоронних органів області».

Відповідно, заходи державної політики мають фінансуватися коштом державного бюджету. При цьому, жодного слова про підвищення безпеки громадян, зниження рівня злочинності і корупції в меті  Програми немає. Лише  фінансування основної діяльності і  підвищення рівня взаємодії влади з правоохоронцями.  Що і треба було довести. Перше  має фінансуватись з держбюджету, друге – може розцінюватись як «підкуп».

І в цю прірву виділяються все нові і нові кошти. Лише на 2019 рік  знов було виділено 80 млн. І таких  Програм лише в обласній раді мінімум 4.

Кумедно, що при цьому, очікуваними результатами визначено: «покращення матеріально-технічної оснащеності ГУ Нацполіції в Запорізькій області, прокуратури Запорізької області, Військової прокуратури Запорізького гарнізону, УСБУ в Запорізькій області, ГУ ДФС в Запорізькій області, Управління патрульної поліції у м. Запоріжжя..». «Покращення матеріально-технічної оснащеності». Не зниження рівня злочинності, і не забезпечення прав громадян. Покращення матеріально-технічної оснащеності правоохоронців. Яка чудова громада. Не покращення оснащення лікарень та автотранспорту. Не покращення соціального забезпечення малозахищених верств населення. Покращення тільки для влади і правоохоронців. До того ж,  цільове використання і  ефективність використання коштів контролюється відповідними національними структурами, а не обласною радою. Тобто, виділяються кошти із попереднім розумінням  безконтрольності їх використання. Ось таким представникам громада делегувала повноваження розподілу і контролю за  своїм бюджетом.

При цьому не зроблено аналіз ефективності реалізації попередньої Програми, не наведено жодного показника впливу попереднього фінансування на зміну зазначених показників. В  Програмі жодним чином не зазначено як реалізація запланованих заходів має впливати на досягнення мети. Як не обгрунтовано жодну цифру.  Що суперечить вимогам програмно-цільового методу. Тобто, суми визначаються  не реальними потребами, а забаганками силовиків, які ОДА у вигляді проектів рішень направляє до обласної ради. Де депутати, зазвичай, просто легалізують це своїм голосуванням. Бо у багатьох також «рильце в пушку».

А частина і дійсно, не розуміючи вимог спецзаконів та БК, наівно  голосують за покращення ситуації. Загалом, сам факт прийняття цих рішень (голосування більшістю депутатів) може свідчити  про серйозну  хворобу органу місцевого самоврядування. Бо частина депутатів голосує за рішення, що суперечать закону, а інша- за свою індульгенцію. Дві хвороби- невігластво і корупція. Які громаді варто вилікувати на наступних виборах.

І нікого не бентежить, що за даними з відкритих джерел, за останні два роки Запорізька область стабільно  очолює списки областей з найбільшою криміногенною ситуацією і є найбільш корумпованою областю. Тобто, кошти обласного бюджету витрачені за попередньою Програмою не вплинули позитивно на захист прав мешканців Запорізької області, зниження рівня злочинності, рівень розкриття злочинів. Навпаки, спостерігається тенденція погіршення рівня злочинності з  прогресивним підвищенням рівня фінансування правоохоронців  коштом обласного бюджету. І на фоні цього ми не бачимо  жодного ефективного розслідування ТОР-корупції і службових злочинів. Що додає  додаткових підстав для критики і дослідження. 

Ну, який нормальний господар витративши кошти, наприклад,  на нерадивих будівельників, буде продовжувати їм платити? Тим більше, не за конкретні етапи будівництва, а на підняття їх матеріально- технічного  забезпечення? Зі своїми коштами такого ніхто не зробить. А чому ж з коштами громади так чинять?

При цьому, запоріжани фінансують ці структури двічі: як з держбюджету, так і з обласного. Ще і міський підкидає немало.

В обгрунтуванні проекту рішення ОДА наводить ряд  морально застарілих нормативно-правових актів. Наприклад, Постанова  КМУ № 230 від 25.04.2013 Про Концепцію боротьби з тероризмом, на яку посилається ОДА  в тексті проекту рішення, і яка  запроваджує великий перелік заходів на запобігання тероризму, недопущення порушення державного кордону України тощо,  в якій і  досі наголошується на тому, що Україна – країна з низьким рівнем терористичної загрози. То, які підстави фінансувати антитерористичні заходи ДФС, які ніхто не спромігся довести?

І хоч Указом передбачено що фінансування заходів із реалізації Концепції має здійснюватися за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, варто зазначити що обидва Укази, на які посилається розробник проекту Програми вже давно застаріли і не відповідають вимогам сьогодення. Але навіть і  вони не передбачають обов’язок обласної ради брати на себе в повному обсязі фінансування діяльності та  щорічного технічного переоснащення  і забезпечення  квартирами всіх правоохоронних структур. До того ж,  для виділення коштів  за Концепцією боротьби з тероризмом, має бути фактичне підтвердження терористичної загрози. А такого фактажу в додатках до проекту рішення  не надано.

Додатково варто зазначити, що ЗУ "Про місцеве самоврядування" в Україні на облраду покладено повноваження з контролю за використанням коштів обласного бюджету. Куди б вони не виділялись. В супереч цьому, облрадою виділяються кошти на заходи, заздалегідь безконтрольні. І цим давно мали б зацікавитись  компетентні органи. Мали б…. Якби не були в  широкому переліку бенефіціарів цієї Програми.

Наприклад, фінансуванням спецтехніки (кийки, дубинки тощо) спецтехніки, засобів захисту (бронежилети, маски тощо), які точно не для побутових потреб буде придбано на 15 млн. грн. тільки поліцією. Або  фінансуванням потреб ДБР, яке цією Програмою не передбачено.

І не існує  дієвого механізму контролю за цією колективною безвідповідальністю, якою звуться міські та обласні ради. Як не існує контролю за витрачанням цих коштів правоохоронцями, які  у відповідях на всі запити,  в порушення ЗУ "Про доступ до публічної інформації", посилаються  на закритість інформації.

Так ми  і продовжуємо з обласного бюджету фінансувати квартири і будинки парашютистам,  новітні засоби стеження і прослуховування за нами ж, і авто з повним фаршем, реальну мету використання яких перевірити фактично не в змозі.

Хоча ЗУ "Про доступ до публічної інформації" в сукупності зі спецзаконами чітко визначають: закупівлі на здійснення основної діяльності- з держбюджету, і це є відкрита інформація. Закрити її можна лише в частині забезпечення державної таємниці чи оперативно-розшукової діяльності. Інформація про всі закупівлі з місцевих бюджетів – апріорі, в повному обсязі  є відкритою інформацією.

Тож, перед тим, як направляти свої «хотєлки» до ОДА, вносіть туди тільки те, про що будете публічно звітувати перед громадою. Бо це її коштом  окремі керманичі купують собі  уникнення від відповідальності. І саме її членам  має надаватись повна інформація про те, хто, куди, коли  їздить на цих авто. Хто, з ким проживає, і кого прослуховує. Бо кошти  місцевих бюджетів мають направлятись виключно на заходи не пов’язані з основною діяльністю. А отже інформація про це однозначно за законом відкрита.

І цей ланцюг закритості і «підкупу» з совкових часів продовжує  живити і прикривати сам себе, створюючи умови для безкарності і корупції.

Саме тому, для того, щоб зруйнувати цю залежність, варто перевести фінансування всіх правоохоронних органів коштом держбюджету  на 100%. Де має бути державний контроль за обгрунтованістю потреб і належний контроль за ефективністю витрачання коштів. Час вже розірвати цей ланцюг взаємовигідного співробітництва.

***

Думка видання «Факти Запоріжжя» не завжди збігається з думками експертів-блогерів.

Редакція залишає за собою право відхилити публікацію у разі порушення зазначених нижче правил:

Заборонено розміщення неправдивої інформації; пропаганда й розпалювання расової, релігійної, міжнаціональної ненависті, ворожого ставлення та/або дискримінації за расовою, етнічною, статевою, релігійною, соціальною ознаками; заборонена публікація інформації, яка містить погрози, висловлювань, що дискредитують і порочать честь і гідність громадян або організацій; нецензурні висловлювання; заклики екстремістського характеру; пропаганда сепаратизму; заклики до дій, що підпадають під дію КК України.

Якщо ви хочете публікуватися на нашому сайті, напишіть нам на zpfakty@gmail.com. У листі, будь ласка, вкажіть теми, в яких ви компетентні, і коротку інформацію про себе.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі