Чи стане на заваді реформам президента Зеленського на Запоріжжі «дорожня мафія»?

Чи стане на заваді реформам президента Зеленського на Запоріжжі «дорожня мафія»?

Попри численні повідомлення про зловживання, жоден посадовець досі не звільнений і не притягнутий до відповідальності.

У Запорізькій області ремонт та реконструкцію автомобільних шляхів, на що з бюджету щороку виділяються сотні мільйонів гривень, по суті, контролюють два угрупування, свого роду «дорожня мафія». Ця сфера є однією з найбільш корумпованих, про що свідчать численні махінації із бюджетними коштами, а також непрозорі тендери й ганебні «відкати», які осідають у кишенях профільних посадовців.

Перше угрупування пов’язане із колишнім народним депутатом Володимиром Бандуровим. Маючи неабиякий вплив на регіональну політику, завдяки зв’язкам в Адміністрації колишнього президента Порошенка, Володимир Бандуров потурбувався про те, щоб «свої» люди отримали хлібні місця не лише заступників голови облдержадміністрації, але й очолили профільні підприємства та установи.

В такий спосіб, за сприяння нардепа, свої посади отримали і досі на них залишаються заступник голови Запорізької ОДА з питань житлово-комунального господарства та капітального будівництва Віктор Скобліков, директор Департаменту капітального будівництва облдержадміністрації Сергій Бєлєвцов, а також начальник Служби автомобільних доріг в Запорізькій області Андрій Івко.

Друга група, яка «опікується» питанням та заробляє на запорізьких дорогах, контролюється колишнім очільником Запорізького регіону Костянтином Брилем. І попри те, що Костянтин Іванович був звільнений новим президентом Зеленським з посади, справа його живе. Адже для того, щоб контролювати і «освоювати» фінансові потоки, які виділяються на будівництво, ремонт, утримання та інші роботи на автошляхах в області, ексголовою ОДА було створене ціле профільне державне підприємство «Місцеві дороги Запорізької області». Його й досі очолює «людина Бриля» Геннадій Тімченко.

Докладніше про це читайте у матеріалі Боротьба за бюджетні мільйони: хто наживається на запорізьких дорогах?

Звичайно, обидві групи – Бриля і Бандурова – між собою конкурують за можливість збагачуватися бюджетним коштом. А, зважаючи на вкрай незадовільний стан більшості запорізьких автомобільних магістралей і доріг та досі недобудовані мости через Дніпро в Запоріжжі, заробітки рахуються на мільярди.

До того ж, за інформацією джерел, яка знаходить своє підтвердження у публікаціях ЗМІ, навіть ті підрядники, що виграють тендери, можуть працювати на дорогах області лише після того, як занесуть «відкат».  Суми незаконної винагороди варіюються від 10 до 15%, в залежності від бюджету робіт. Інсайдери повідомляють, що навіть турецька кампанія «Onur», щоб працювати в регіоні, змушена платити 6% від суми тендерів місцевим посадовцям, а також «відкат» столичним чиновникам в Кабміні. 

Читайте також: Або зведені мости, або звільнення: чи виконають запорізькі чиновники обіцянки дані Зеленському

Таким чином, маємо ситуацію, коли з одного боку створене Брилем та Тімченком ДП «Місцеві дороги Запорізької області» користується фактично монопольним положенням і в різний спосіб не допускає на ринок інші компанії, щоб не втратити  заробітки. З іншого боку  посадовці, пов’язані з екснардепом Бандуровим, використовуючи владні повноваження, встановили такий рівень «відкатів», що приватним фірмам або просто не вигідно братися за роботи, або підрядники змушені економити на будівельних матеріалах, від чого страждає якість доріг.

У підсумку – страждають пересічні запоріжці, автомобілісти і, зрештою, держава, бюджет якої безсоромно розкрадається.

А тим часом запоріжці чекають на зміни. Спочатку чекали після звільнення Костянтина Бриля з посади голови ОДА, проте, ці сподівання не справдилися. Призначена президентом виконуючим обов’язки голови Запорізької облдержадміністрації Елла Слепян, яка працює на посаді понад 1,5 місяці, замість того, щоб «прорядити» ОДА від посадовців-корупціонерів, вводить дрес-коди та пилить «грати Бриля» (що саме по собі похвально, але малоефективно у контексті боротьби з корупцією).

А, якщо зважити, що і Елла Валеріївна завдячує посадою в облдержадміністрації Володимиру Бандурову, то ймовірність звільнення за час її керівництва Віктора Скоблікова, Андрія Івка та інших заплямованих привласненням бюджетних коштів посадовців стрімко наближається до нуля.

Безсилими виявилися і спроби депутатів Запорізької обласної ради, які намагалися через сесію відсторонити від посади через некомпетентність начальника обласної Служби автомобільних доріг, проте на захист Андрія Івка виступили впливові представники команди колишнього президента – голова облради Григорій Самардак та заступник голови ОДА Едуард Гугнін. Це «заступництво», за даними джерел, обійшлося Володимиру Бандурову у доволі кругленьку суму.

Нещодавно до Запоріжжя приїздив безпосередній керівник Андрія Івка – виконуючий обов’язки голови Державного агентства автомобільних доріг України Славомир Новак. Але чи то пан Новак не розгледів плачевного стану, в якому перебувають запорізькі дороги і конструкції мостів через Дніпро, чи просто отримує від ситуації матеріальний зиск, проте жодних кадрових рішень щодо підлеглих від головного «укравтодорівця» не було. Ба, більше, зауважень до роботи запорізької САД і її очільника у столичного гостя теж не виникло.

Водночас, немає адекватної реакції на зловживання посадовців з боку правоохоронних органів. Вони чи то зайняті «по вуха», чи не мають належної мотивації розслідувати корупційні злочини (або ж мотивовані не розслідувати?).     

19 липня президент Володимир Зеленський підписав указ щодо створення умов для розвитку та підвищення якості автомобільних доріг в Україні. Документ передбачає, що до 1 січня 2020 року Кабмін має забезпечити перегляд кваліфікаційних критеріїв, фінансових і технічних вимог до учасників публічних закупівель відповідно до найкращих світових практик.

Крім того, мають бути створені умови для використання новітніх технологій та матеріалів під час будівництва, реконструкції, ремонту доріг, переглянуті відповідні нормативно-технічні документи з метою забезпечення європейської якості автомобільних доріг.

Володимир Зеленській зазначив, що є багато проблем щодо фінансування, прозорості проведення тендерів, фаховості компаній-підрядників, якості виконаних робіт, і всі вони потребують негайного вирішення. У свою чергу, керівник Офісу президента Андрій Богдан наголосив на необхідності системно боротися з корупцією в дорожній сфері.

Загалом, наміри голови держави та його команди навести лад у дорожній сфері, прибрати корупціонерів та реформувати структуру «Укравтодору» дають надію, що проблема почне вирішуватися. Якби не одне але.

Втілювати ці реформи на місцях будуть ті ж посадовці, що роками на цих дорогах крали, махлювали і заробляли. Хіба що президент Зеленський, зрештою, почне наводити лад у дорожній галузі із кардинальних кадрових рішень.    

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі