Кабальні кредити, директор з родичами у «ДНР» і «заводомерія» напохваті: які перспективи чекають на аеропорт «Запоріжжя»

Кабальні кредити, директор з родичами у «ДНР» і «заводомерія» напохваті: які перспективи чекають на аеропорт «Запоріжжя»

Завершення будівництва нового терміналу у запорізькому аеропорту відкриває для міста широкі перспективи. Але якщо не будуть сплачені кредити, виділені на нього, громада втратить не лише контроль над аеропортом, але й стадіон, що віддали під заставу.

Ремонт злітно-посадкових смуг у Міжнародному аеропорту «Запоріжжя» затягується ще на тиждень, відновити рейси адміністрація планує з 22 жовтня. Разом з тим, триває будівництво нового терміналу, завершити яке планується наприкінці листопада – в грудні поточного року. Проте, «марафет» аеропорту, необхідність якого ні в кого не викликає сумнівів, - лише частина айсбергу.

Кадрові ротації

Так, нещодавно стало відомо, що у КП «Міжнародний аеропорт «Запоріжжя» відбудуться кадрові зміни. Чинний керівник Віктор Біскупський, який працює на підприємстві з 1996 року, найближчим часом буде звільнений у зв’язку із виходом на пенсію. А новим директором стане Олексій Дубревський, який на сьогодні є заступником керівника – комерційним директором комунального підприємства. Раніше він працював на аналогічній посаді в аеропорту Донецька.

За інформацією джерел, кандидатуру Олексія Юрійовича пролобіювали «запоріжсталівці» Руслан Божко, щоб забезпечити перехід аеропорту під свій повний контроль. На сьогодні обслуговуванням літаків та вантажними перевезеннями вже фактично займаються фірми з орбіти комбінату.

Що характерно, ні мера Володимира Буряка, ні запорізьких депутатів не хвилює той факт, що стратегічний об’єкт очолить посадовець, батько якого успішно продовжує працювати у так званій «ДНР». Юрій Дубревський залишився в окупованому Донецьку й очолює інститут фізичної культури і спорту.

Кредит за кредитом

Найбільша увага посадовців, громадськості та ЗМІ на сьогодні прикута до будівництва нового терміналу аеропорту «Запоріжжя». Воно почалося у грудні 2017 року і має завершитися до кінця поточного року. Тендер на роботи виграло ТОВ «Альтіс-Контракшн». Площа терміналу складе понад 12 тис. м2. Він зможе обслуговувати 400 пасажирів на годину (250 пасажирів – міжнародний сектор, 150 – внутрішній).

Вартість будівництва нового терміналу спочатку оцінювалася у 530 мільйонів гривень, загальний обсяг фінансування об’єкту – 1,1 млрд гривень. Роботи фінансуються з міського бюджету та за рахунок кредитів «Укргазбанку».

Так, КП «Міжнародний аеропорт «Запоріжжя» на будівництво терміналу оформило  під гарантії міста у ПАТ АБ «Укргазбанк» кредит на суму 10 мільйонів доларів,  з якого половину місто отримує під місцеві гарантії, а другу половину – шляхом надання майна під заставу. Кредит розрахований на п’ять років і наданий за ставкою 7,5% річних. Відсотки по кредиту виплачуватиме аеропорт з прибутків, а кредит – міський бюджет.

Станом на вересень 2019 року «Укргазбанк» надав Міжнародному аеропорту «Запоріжжя» вже 8 млн доларів. 

Стадіон, так стадіон

У березні 2019 року для отримання кредитного траншу у 5 мільйонів доларів від «Укргазбанку» на будівництво нового терміналу міськрада ухвалила рішення передати в заставу банку стадіон «Славутич - Арена». Муніципальний стадіон став додатковим забезпеченням по кредитній угоді, адже без надання міською радою майна в заставу банк відмовлявся продовжувати фінансування об’єкту.

Ряд депутатів висловили протест проти цього рішення – пропонували завершувати будівництво за кошти залишку кредиту чи, принаймні, детальніше опрацювати питання. Проте, рішення було проголосоване більшістю, яка складається з фракцій «Наш край», «Нова політика» і «Опозиційний блок». В останній входять представники комбінату «Запоріжсталь». Мер міста Володимир Буряк до обрання також працював головним інженером на комбінаті.

Крім того, у квітні 2019 року на сесії депутати Запорізької міськради додатково виділили 247 мільйонів гривень з бюджету на продовження будівництва терміналу, а також підтримали рішення про збільшення кредитної лінії ще на 3 мільйони доларів.

За попередніми підрахунками, вартість об’єкту з 2016 року до сьогодні зросла з 530 млн до 795 мільйонів гривень. Більш точні цифри наразі посадовці не оприлюднюють.  

За даними виконкому Запорізької міської ради, станом на середину червня  тільки за 2018-2019 роки КП «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» на будівництво нового пасажирського терміналу витратило 390 млн 133,2 тис. гривень. У 2018 році з бюджету Запоріжжя витрачено 236 млн 910 тис. грн., ще 2 млн 620 тис. грн. – власних коштів КП. У 2019 році вже витрачено 13 млн 916,7 тис. гривень бюджетних коштів, 135 млн. 496,8 тис. – кредитних грошей та 1 млн 188,7 тис. гривень власних коштів підприємства. 

Чим віддавати будемо?

На сьогодні будівництво нового терміналу аеропорту «Запоріжжя» добігає кінця, завершуються внутрішні роботи, встановлюється обладнання, добудовуються допоміжні споруди, упорядковується та асфальтується прилегла територія. За місяць-півтора об’єкт має бути введений в експлуатацію.

Проте, достеменно невідомо, скільки бюджетних грошей вже витрачено. Вартість терміналу, лише за попередніми підрахунками, перевищила стартову на 265 мільйонів гривень, а ще ж попереду виплата відсотків і тіла кредиту «Укргазбанку».

Передбачається, що сплачуватиме його комунальне підприємство зі своїх прибутків. Але що станеться із комунальним майном – новим терміналом та стадіоном «Славутич-Арена», якщо аеропорт та міський бюджет не зможуть вчасно розрахуватися по кредиту? І чи була взагалі потреба брати аж такі великі кредити під будівництво?

Запорізькі чиновники жонглюють сумами, витраченими на термінал, як цирковий комік апельсинами – не встежити. Ні аудиту, ні контролю за витратами підрядника не проводиться (принаймні, ЗМІ та громадськість про це не поінформовані). Тож, жодної гарантії, що витрати на роботи та будівельні матеріали є об’єктивним, а не штучно завищеними, немає

Дивимося далі. На сьогодні мер Запоріжжя та більшість депутатів міської ради контролюється «запоріжсталівською» групою (і, схоже, успішно) Юрія Дубревського на посаду директора КП «Міжнародний аеропорт «Запоріжжя», що означатиме отримання ним повного контролю над підприємством. Водночас приватні фірми Руслана Божка та інших афільованих із заводом та мерією персон вже отримують підряди на роботи в аеропорті – перевезення вантажів, вивезення сміття та ін.

У перспективі: Що завадить новому керівництву комунального аеропорту применшувати прибутки, аби складати різницю у власні кишені, а не сплачувати кредит за власні кошти? Як скоро в бюджеті міста «не стане» грошей, щоб платити по цим зобов’язанням? Скільки часу знадобиться «Укргазбанку», щоб забрати у міста в рахунок погашення боргів по кредиту будівлі аеропорту і «Славутич - Арену»? І, зрештою, за скільки майно громади банк зможе продати приватним особам чи компаніям, наприклад з орбіти «заводомерії»?

Категорично стверджувати, що саме такий сценарій був запущений «запоріжсталівцями» для передачі комунального майна не можна. Проте, й відкидати таку ймовірність теж не варто. Бо вже маємо прецеденти.

Тож, будьмо пильними. І чекаймо на відкриття оновленого аеропорту, комфортного і friendly для запоріжців та гостей міста.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі