Причина провалу Туринка, рекомендації з Києва, формування запорізького лобі. Інтервʼю з Аскадом Ашурбековим

Причина провалу Туринка, рекомендації з Києва, формування запорізького лобі. Інтервʼю з Аскадом Ашурбековим

Аскад Ашурбеков - кандидат соціологічних наук, експерт в сфері децентралізації.

Про нові обличчя у запорізькій владі, ревізіоністську політику, ефективність нового губернатора та промахи попередників – ці питання обговорили журналісти видання «Факти Запоріжжя» обговорили з Аскадом Ашурбековим.

Про вже попередників ЗОДА

  • Позиції Запорізької області посилилися чи навпаки похитнулись за часів діяльності пана Туринка? У чому причина провалу влади «Туринка-Попова»? Чи були здобутки у вже попередньої влади?

Це були дуже цікаві часи для Запорізького регіону. На його керівництво прийшлася пандемія коронавірусу, тому по деяким напрямкам важко оцінити. Але по ключовим показникам можна констатувати погіршення позицій. Насамперед кадрова політика: в апараті ОДА був ряд звільнень ключових спеціалістів, проте на їх місце не прийшли нові фахівці. Були ліквідовані департаменти, призначення голів РДА було затянуто та значну кількість районів фактично очолили політичні опоненти команди Слуги народу та і самого очільника області.

На мою думку, по багатьом сферам минулий голова ОДА дистанціювався від прийняття рішень. Не було діалогу з громадськістю та експертами, була постійна напруга з депутатами обласної ради, фактично провалена комунікація з представниками місцевого самоврядування. В кризові часи пандемії було гальмування організації та проведення сесії обласної ради, яка виділяла підтримку медиками. А сама боротьба звелася до фотографування та роздачі медичної допомоги від бізнесу.

Це підтверджує й рейтинг Кабінету міністрів, в якому Віталій Туринок завершив свою роботу на 21 місті з 24. А це фактично є оцінкою стану справ в регіоні. Скажу відверто, якихось значимих успіхів в регіоні під час роботи колишнього губернатора ми не побачили.

  • Звільнення чиновників без публічного звіту вже стає нормою нашій країні? Як ви ставитеся до такої практики?

Так, дійсно, сьогодні ми бачимо звільнення і на державному, і на регіональному рівнях без будь-яких звітів і пояснень. Це свідчить про окремі проблеми в якості державного управління та відсутності управлінських традицій.

Фактично, коли чиновник звільняється без звіту, виникає закономірне питання: через що саме він звільнений? Якщо причина в його діяльності, хай зробить звіт що вдалося, а що ні. Це буде, скажімо так, базою для його наступника. Будуть формуватися правильні управлінські принципи, а наступники не будуть повторювати помилок попередників. Поки ж подібні звільнення виглядають хаотично та показують непродуманість державної політики. Це понижує якість управління зокрема, та зменшує довіру до державної влади взагалі.

Нові обличчя у ЗОДА

  • Які кадрові зміни у владі регіону можна прогнозувати з приходом нового очільника ОДА?

Це напевне ключовий маркер по якому ми побачимо суб’єктність нового очільника ОДА та спроможність його команди робити якісні зміни в регіоні. Зрозуміло, що враховуючи його бекграунд будуть з’являтися вихідці з бізнесу. Окремо кадрові питання будуть вирішуватися за рекомендаціями «з Києва». Це можна було побачити по деякими коментарям в соціальних мережах з боку Міністра цифрової трансформації Михайла Федорова. Звісно з урахуванням наближення місцевих виборів, при призначені людей буде впливати також фактор лояльності до Слуги народу та можливість забезпечити проведення виборів. Окремі квоти будуть у груп впливу, які орієнтуються на великі промислові підприємства.

Якщо конкретно, то однозначно, ми побачимо зміну ряду заступників голови ОДА, голів РДА, та профільних структур ОДА. В обласній адміністрації взагалі гострий дефіцит кадрів, адже декілька департаментів вже довгий час не мають керівників.

  • Є розмови, що радником Боговіна стане екс мер Бердянська та екс голова ЗОДА Валерій Баранов? Як ви ставитесь до цього можливого призначення?

Валерій Баранов спеціаліст високого рівня як в місцевому самоврядуванні, так і в державній владі. За часів його керівництва ОДА, структура відрізнялася більшою прозорістю роботи та було розуміння проблем території. Його призначення буде однозначно посилювати позиції нового очільника області. Але при цьому багато в чому буде залежати, чи будуть ще схожі призначення людей з досвідом, та головне чи буде в них реальний вплив на прийняття управлінських рішень.

Кадрова політика Віталія Боговіна

  • Яку політику буде вести новий голова ЗОДА та які невирішені проблеми повстануть перед новим керівництвом?

Думаю, все буде залежати від його команди та самостійності самого голови ОДА. Можна прогнозувати, що він буде більше уваги приділяти налагодженню контактів з місцевим самоврядуванням, питанням агропромисловому комплексу та в цілому комунікації з лідерами думок і ЗМІ. Останнє пов’язано з прийдешніми виборами.

Якщо казати про проблеми, то їх дуже і дуже велика кількість. Я би їх розділив на проблеми, які пов’язані з побудовою самої роботи губернатора, та зовнішні виклики. З першої категорії головні:

  • Формування Запорізького лобі як в середині області (як би це не парадоксально звучало), так і на державному рівні. Це в першу чергу консолідація місцевих еліт та вихідців з Запоріжжя в державній політиці.
  • Формування якісної команди управлінців за головним критерієм – професійність.
  • Формування комунікації з місцевим самоврядуванням.
  • Збільшення прозорості в роботі ОДА та налагодження системної комунікації зі ЗМІ.
  • Побудова якісної координації з силовим блоком та іншими територіальними органами влади.

З другою категорії, головні:

  • Завершення реформи децентралізації. Потрібно закінчити формування ОТГ та все ж таки визначитися скільки укрупнених районів буде в області: 5 чи 6. Це одне з найбільш стратегічних питань, до речі, яке колишній очільник ОДА не ставив для себе пріоритетом.
  • Формування дієвої стратегії підтримки малого та середнього бізнесу, захист місцевих товаровиробників.
  • Максимальна увага впровадженню реформи медицини та освіти на території області. У нас сьогодні багато проблем в цих сферах, бо в окремих випадках чиновники просто саботували реформи.
  • Формування бренду території як інвестиційно привабливої. І тут мова не про великі інвестиції. Найбільш важливо сьогодні залучити кошти саме в малий та середній бізнес.
  • Попередньому очільнику не вдалось знайти спільному мову з місцевою елітою, а які прогнози налагодження зв’язку в нового голови?

Це проблема, напевне, кожного очільника ОДА від вирішення якої буде залежати ефективність його роботи. У колишнього керівника області цього не вийшло по двом причинам: не розуміння як працює система, та відсутність бажання знаходити спільну мову з іншими групами впливу. Думаю, що друга проблема вийшла з першої, це в цілому і привело до його звільнення.

Віталій Боговін зіштовхнеться зі схожими проблемами. Але думаю з урахуванням помилок попередника він зможе балансувати між групами впливу, як місцевими так і всеукраїнськими.

Політична складова

  • Чи вдасться новому голові ОДА налагодити конструктивний діалог з усіма політичними силами області?

Тут продовження фактично попереднього питання. В наших реаліях більшість політичних гравців представляють інтереси тих чи інших бізнес груп. На рівні нинішнього складу обласної ради все ж таки спільну мову знайти вдасться. Більшість сформована Опозиційним блоком, Новою політикою, та колишньою фракцією Наш край. Опозиційний блок, або група впливу, яка за ним стоїть збереже свої позиції в ОДА і при новому губернаторі, а це означає що фракція не буде в опозиції до Віталія Боговіна. Нова політика виражає інтереси Мотор Січі. Традиційно ця сила знаходиться в фарватері будь-якої влади. Щодо Нашого краю або За життя, в маленьких питаннях вони дійсно можуть демонструвати опозиційність, але по великим питанням все ж таки будуть йти на домовленості. Інші менші фракції скоріше за все займуть нішу опозиції, проте на діяльність облради це суттєво не вплине. Плюс потрібно розуміти, що нинішній склад депутатів практично всі економічні питання вирішив. До виборів, це буде в більшій мірі політичний майданчик.

В аспекті політики перед новим очільником ОДА буде стояти головне питання: як залучити лідерів думок до Слуги народу, та забезпечити ресурс на вибори для цієї політичної сили.

  • Чи зможе новоспечений голова обладміністрації бути фінансово незалежним від олігархату, продукуючи самостійність у сфері управління області?

Однозначно ні. Як не міг до нього жоден з керівників ОДА. В області перетинаються інтереси дуже багатьох груп впливу. Максимально, що він зможе - це балансувати між ними та використовувати ситуацію аби ці групи впливу не конфліктували і вкладали ресурси в регіон. Знову ж таки, перші висновки можна буде зробити по призначенням в апараті ОДА та голів РДА.

  • На ваш погляд за останній час в Запоріжжі з’явилися видатні політичні постаті?

Дуже цікаве питання. З багатьма регіональними політиками ми знайомі особисто, не хочеться щоб хтось образився)).

На жаль, практично не з’явилися. Як і на рівні країни у нас дефіцит управлінців, які мислять масштабно. Традиційно їх масштаб зводиться або до інтересів окремої групи впливу, або до особистих вигод. Мало хто думає категоріями інтересів нашої області, тому традиційно залишається сильний запит населення на регіональний патріотизм та сильні місцеві еліти.

  • Ви опікуєтесь питанням й децентралізації. З політологічного погляду, до чого рухається зараз децентралізація на Запоріжжі?

Ключова теза – посилення місцевого самоврядування. Сформовані громади демонструють непогані показники, а місцеві лідери показують, що вони частіше працюють більше ефективно, ніж державний апарат. Тому політично ми, скоріше за все, побачимо підсилення саме діючих голів ОТГ та мерів. Для Слуги народу це поганий сигнал, їм потрібно сьогодні максимально налагоджувати контакт з місцевими лідерами і залучати їх до своїх лав.

Також ще одна особливість - це підвищення політичної культури на місцевому рівні. Все менше популізм дає електоральні вигоди на виборах до громад.

  • У якій мірі чинні народні депутати від Запоріжжя працюють на перспективи нашої області, даруйте, лобіюють її інтереси на київському рівні?

Незважаючи на те, що більшість з них представляє одну політичну силу, можна констатувати, що єдиним запорізьким лобі вони не стали. Так, ми маємо зрушення по будівництву мостів в Запоріжжі та окремим дорогам в області, проте якщо порівнювати з інвестиціями та здобутками сусідів, наприклад Дніпропетровської області, ця різниця буде не на нашу користь. Тут, знову ж таки, багато що буде залежати від очільника ОДА, чи зможе він стати консолідуючою фігурою для депутатів.

  • На завершення, давайте трохи підемо в майбутнє, яким бачите Запорізький регіон у наступні 5 років?

Давайте для об’єктивності поговоримо про два сценарії. Вони в однаковій мірі вірогідні.

Перший сценарій – це інвестиційно привабливий регіон з розвиненим малим та середнім бізнесом, технологічною промисловістю та ІТ. Енергетичне серце країни, яке є туристичним центром Південного Сходу України та базовою аграрною областю держави. При цьому, маючи розвинену транспортну інфраструктуру та сприятливу екологію. На додаток (а може це і головне) – бути історико-культурним та спортивним регіоном.

Другий сценарій - регіон корупційних схем і відкатів, який розриває боротьба місцевих еліт та який знаходиться на периферії в контексті уваги державної влади. Область з низькотехнологічним виробництвом та розвитком лише сировинного виробництва (як в аграрній так і промислових сферах). При цьому, зі слабким громадським сектором та занепадом культури і спорту.

Але тут важливо розуміти, що ці сценарії тільки частково залежать від голови ОДА чи народних депутатів. Це наше спільне питання, вирішення якого залежить від того як ми ходимо на вибори та кого обираємо, як сплачуємо податки, як контролюємо владу, як проявляємо свою громадську активність. Тож резюмуючи, можна сказати, що відповідь на питання «Якою буде область через 5 років?» залежить тільки від нас.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі