Рада відновила відповідальність за незаконне збагачення у першому читанні: чи справді спрацює?

Рада відновила відповідальність за незаконне збагачення у першому читанні: чи справді спрацює?

Новому законопроекту закидають вельми великий "люфт", який дозволить корумпованим чиновникам уникати відповідальності

Верховна Рада України IX скликання 316 голосами "за" прийняла у першому читанні за основу законопроект "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за придбання таких активів" за №1031.

Зокрема, цей законопроект передбачає доповнення Кримінального кодексу України відповідною статтею 368-5 про кримінальну відповідальність за незаконне збагачення, попередницю якої, статтю 368-2, у лютому 2019 року скасував Конституційний суд через її нібито "неконституційність". 

"Нова стара" 368-5 у якості покарання для корупціонерів, які були визнані винними у незаконному збагаченні, передбачає позбавлення волі на строк від п'яти до десяти років із забороною заняття певних посад протягом трьох років та конфіскацію активів, що будуть визнані придбаними у результаті корупційних правопорушень.

Але наразі важко сподіватися, що законопроект запрацює так, як треба, оскільки волею президента Зеленського, який подавав проект закону на розгляд народних обранців, планку, після якої набуває чинності положення щодо кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, встановлено на рівні 15 тис. неоподатковуваних мінімумів вище його законних доходів, тобто близько 14,4 млн. гривень; ті, хто збагатився на меншу суму, підпадають під амністію. Такий "люфт" викликав невдоволення серед супротивників, та й навіть прибічників цього законопроекту – депутати кажуть, що з таким "розльотом" більшість топ-корупціонерів уникне покарання, або швидко знайде спосіб його уникнути.

Нагадаємо, що згідно п.5 розділу 20 Перехідних положень Податкового кодексу України неоподатковуваний мінімум доходу громадян встановлюється на рівні 17 гривень для застосування у нормах усіх законів, окрім адміністративного та кримінального законодавства у частині кваліфікації злочинів або правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, яка зараз становить 960,5 грн. Тому суми, які при перерахунку на 17-гривневий НМДГ виглядають маленькими (204-255 тис грн), насправді мають великий розмір.

 

Втім, Рада має, по-перше, час до розгляду законопроекту під час другого читання, по-друге, альтернативні законопроекти №№1031-1 та 1031-2, які залишають такі ж самі каральні заходи для корупціонерів, але значно жорсткіше ставлять планку для відповідальності. У першому випадку ще більше тисячі неоподатковуваних мінімумів вище його законних доходів (960 тис грн), у другому – три тисячі неоподатковуваних мінімумів вище його законних доходів (близько 3 млн грн). Також варто зазначити, що й самі депутати поки не дуже добре розуміють, який саме НМДГ мається на увазі в законопроекті – чи той, що розраховується за "стандартом", чи той, що розраховується за податковою соціальною пільгою.

То ж будемо сподіватися, що широкий "люфт" у 14,4 млн грн, після яких настає кримінальна відповідальність, все ж таки ліквідують, тому що зараз, нажаль, законопроект про відновлення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення виглядає більш, як популістська ініціатива, а не як дійсно робочий документ, призначений запобігати корупції.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі