Запоріжани не отримують достовірної інформації про готовність області до подолання COVID-19 і витрачання бюджетних коштів на це

Запоріжани не отримують достовірної інформації про готовність області до подолання COVID-19 і витрачання бюджетних коштів на це

Приховування іде на всіх рівнях. Виникає закономірне запитання: це національна політика?

Що передбачає закон  в умовах пандемії (загрози життю людей)?

ЗУ «Про доступ до публічної інформації» (ст.15) зобов’язує розпорядників публічної інформації оприлюднювати інформацію про…… негайно, але не пізніше 48 годин.

Бюджетний Кодекс України зобов’язує головних розпорядників бюджетних коштів оприлюднювати інформацію про витрачання бюджетних коштів.

Тож, органи влади та комунальні і державні лікувальні установи  в умовах інформації про можливу загрозу життю людей ЗОБОВ’ЯЗАНІ негайно оприлюднювати інформацію про стан захворюваності, симптоми, алгоритм дій хворих і лікарів; запаси ліків, обладнання; адреси лікувальних закладів; спосіб звернення й умови надання медичної допомоги; іншу важливу для людей інформацію. І, безперечно, інформацію про закупівлі.

Отже, на сайті МОЗ, Департаменту охорони здоров’я  міста та ОДА, комунальних  лікувальних закладів має бути оприлюднено та оперативно (не пізніше 48 годин після отримання нової інформації) актуалізовувати публічну інформацію.

Моніторинг отримання  публічної інформації в активний і пасивний спосіб показав повний провал інформаційної політики на всіх рівнях.

Беремо за приклад Запорізьку область. І відстежуємо всю інформаційну вертикаль.

Закономірно ми  розпочали надсилання запитів з Міністерства охорони здоров’я. Так, 13 березня 2020 року  направили запит про перелік, кількість, вартість, дати надсилання і отримання Запорізькою областю тестів, обладнання, засобів тощо для боротьби з коронавірусом. А також про отримувачів  тестів, обладнання тощо;  і копії інформації, наданої Запорізькою ОДА з запроваджених заходів з попередження і лікування коронавірусу в області. Відповідь мала б надійти 18 березня. Але не пізніше 20 березня 2020 року. Проте, на сьогодні (25 березня)  відповіді взагалі немає. Тобто, МОЗ приховує інформацію про реальний стан речей в регіонах.

Перший заступник голови Запорізької ОДА Іван Федоров  17 березня 2020 року заявив про виділення Департаментом охорони здоров’я 6,4 млн грн на подолання коронавірусу.

19 березня 2020 року ми до ОДА направили запит з проханням надати детальну інформацію про потреби і наявність масок, тестів, обладнання в області. Відповідь, що мала надійти не пізніше 24 березня, ми отримали 25 березня. І отримали без запитуваної інформації. Пан Федоров не вважає за потрібне надавати  детальну  публічну інформацію, яку ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ надавати. Гасла у стилі «В Багдаді все спокійно» зручніші.

На наш запит від 20 березня  до обласної ради  (який одразу ж було за належністю перенаправлено до ОДА) ми запитали про :

- перелік обладнання, засобів індивідуального захисту, витратних матеріалів та діагностики гострих вірусних захворювань, їх ціна і кількість (з розбивкою по розпорядникам коштів), на які було виділено 6,4 млн грн з резервного фонду.

- кількість наявного і розрахункового необхідного обладнання, засобів індивідуального захисту, витратних матеріалів та діагностики гострих вірусних захворювань в КНП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради та КНП «Територіальне медичне об’єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» ЗОР;

- порядок  проведення закупівель і відповідальних за проведення контролю за закупівлями.

 

У своїй відповіді пан Федоров (виконавець В. Клименко) написав, що станом на 25 березня  потреби у захисних костюмах, масках, ШВЛ, обладнанні, ліжках тощо ще опрацьовується. Наявність не надано. Розуміючи, що розпорядник має надати всю наявну в нього інформацію, але у відповідь на запит її не надає, можна зробити висновки, що він цією інформацією не володіє. Це єдине, що передбачає закон для ненадання запитуваної публічної інформації.

Тож, висновок напрошується сам собою. Станом на 25 березня 2020 Департамент охорони здоров’я Запорізької ОДА  не володіє інформацією про потреби й наявність обладнання, масок, захисних засобів, тестів  тощо в області. При цьому, промовляючи публічну готовність до подолання коронавірусу в області. Що є недостовірною інформацією.

Дослідивши веб-сайт ДУ «Запорізький обласний лабораторний центр» МОЗ, ми не знайшли  інформації про наявність тестів, обладнання, умови проведення тестування для населення.

На сайті установи  в розділі «Що необхідно знати» не знайдено розділу про коронавірус. Останні звіти про відповіді на запити датовано 2016 роком. Як і  інформація про держзакупівлі, що є порушенням законодавства.

Інформація ж про рівень захворюваності надається лише в розділі Новин, що є формальним інформуванням і ускладнює доступ до  публічної інформації в пасивний спосіб.

Резюмуючи,  можна зробити висновки, що голова Запорізької ОДА Віталій Туринок на прес-конференції 25 березня 2020 року надав недостовірну інформацію. Вірно зауваживши, що населення має право знати стан поширення коронавірусної інфекції COVID-19 у світі, Україні та, зокрема, у своїй області. І вважаючи, що ним надається достатня кількість офіційної інформації.

Але забувши про те, що населення має право знати і реальний стан готовності медицини в області до надання медичної допомоги і діагностування загрозливого вірусу. Люди мають право знати!

Відповідно до Державного класифікатора надзвичайних ситуацій, надзвичайна ситуація належить до коду 20711 «НС, пов’язана з екзотичним та особливо небезпечним інфекційним захворюванням людей (окремі випадки)» і відповідає ознакам надзвичайних ситуацій, що вказані у п. 27 розділу ІІ «захворювання людей на особливо небезпечні інфекційні хвороби».

Лише 25 березня 2020 року  в ОДА було прийняте рішення про створення обласного штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації регіонального рівня. Рішення було прийняте на засіданні   регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій області.

 «На сьогодні область готова приймати людей з коронавірусною інфекцією: в наявності необхідне обладнання та захисне спорядження», – повідомив Віталій Туринок.

І це, згідно з відповідями на запити, неправда. І це неприпустимо, бо порушує право запоріжан на доступ до публічної інформації.

Постає питання, пан Туринок не володіє інформацією чи умисно вводить в оману запоріжан? А пан Федоров з пані Клименко не мають інформації, чи умисно її приховують? І з  якою метою?

Не можуть обґрунтувати потреби в коштах чи питання в схемах?

Їм варто було б вивчити вимоги статті 20 ЗУ «Про доступ до публічної інформації»: У разі якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту.

Та статті 24 цього ж закону: Відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень:

1) ненадання відповіді на запит;

2) ненадання інформації на запит;

3) безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію;

4) неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону;

5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;

6) несвоєчасне надання інформації;

9) навмисне приховування або знищення інформації чи документів.

Як і стаття 60 ЗУ Про запобігання корупції: 1. Особам, зазначеним у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, а також особам, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків у юридичних особах приватного права незалежно від організаційно-правової форми, забороняється:

1) відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації, надання якої цим фізичним або юридичним особам передбачено законом;

2) надавати несвоєчасно, недостовірну чи не в повному обсязі інформацію, яка підлягає наданню відповідно до закону.

І зрозуміти, що приховування, ненадання, надання недостовірної інформації може бути кваліфіковано і за антикорупційним законодавством також.

Всім вищеозначеним органам варто негайно вчинити дії з виправлення ситуації і відновлення права  запоріжців на доступ до публічної інформації.

*Думки видання «Факти Запоріжжя» не завжди збігаються з думками експертів. Редакція залишає за собою право відхилити публікацію у разі порушення зазначених нижче правил: заборонено розміщення недостовірної інформації; пропаганда і розпалювання расової, релігійної, міжнаціональної ненависті, ворожнечі, дискримінації за расовою, етнічною, статевою, релігійною, соціальною ознаками, заборонено розміщення інформації, яка дискредитує і порочить честь і гідність громадян або організацій; нецензурні висловлювання; заклики екстремістського характеру; пропаганда сепаратизму; заклики до дій, що підпадають під дію КК України.

Якщо ви хочете публікуватися на нашому сайті, напишіть нашому редактору у Фейсбуці (у листі зазначте, будь ласка, теми, в яких ви компетентні та інформацію про себе). 

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Комментарии