Асуанська гребля у Запоріжжі

Асуанська гребля у Запоріжжі

Місто Запоріжжя відоме своєю греблею Дніпровської ГЕС, але мало хто знає, що саме на запорізькій землі всього у декількох кілометрах від знаменитого ДніпроГЕСу, було розпочато будівництво найвідомішої греблі Єгипту — Асуанської.

Про потужну електростанцію і висотну греблю, збудованої на річці Ніл за допомогою СРСР на початку 60-х років минулого століття, знає багато хто. Довгі роки цей гідротехнічний вузол був символом відродження єгипетського народу, позбувшись від колоніальної залежності.  Унікальну насипна гребля має розмір у 17 разів більше знаменитої піраміди Хеопса.

Куди менше відомо інше: технологія споруди Асуанської греблі була відпрацьована у Запоріжжі, на спеціально збудованій зменшеної копії.

На початку 1950-тих років Об'єднана Арабська Республіка проголосила незалежність і почала економічні реформи. Для того, щоб оживити частину пустельних земель, у місті Асуан на річці Ніл вирішено було побудувати потужну ГЕС з греблею і водосховищем. Проект гідровузла виставили на міжнародний конкурс, і у результаті кращою визнали роботу радянських вчених (в ті часи СРСР був одним зі світових лідерів гідробудівництва). Фахівці планували побудувати для Асуанської ГЕС греблю кам'яно-накидного типу. Але араби засумнівалися у тому, що такий варіант буде надійним. Щоб змоделювати поведінку реальної греблі, вирішили зробити її зменшену копію. Група вчених знайшла схожу по ландшафту ділянку в Україні, а саме на території Запорізького кар'єроуправління. Тут і побудували дієвий макет Асуанської греблі у масштабі 1 до 50. Точніше сказати, це макет не всієї греблі, а лише одного з 17 прольотів споруди ГЕС.

У стрімкій скелі прорубали більш ніж 50-метровий канал, ширина якого складала 10 метрів, а глибина – 15 метрів. З одного боку поставили водопропускний щит, з іншого — підвели воду з Дніпра. Усередині каналу спорудили кам'яно-накидну греблю, аналогічну майбутньої Асуанської. Для того, щоб подрібнювати вирубану зі скелі кам'яну породу, спеціально побудували кам'яно сортувальне спорудження.

Ці роботи тривали понад два роки, активну участь у них брала державна профільна організація «Дніпробуд», що має великий досвід споруди гідрооб'єктів. Випробування тривали кілька місяців, ніяких заходів для забезпечення секретності не робили. Секретності будування не було, всі знали, що виконують замовлення єгиптян. Міжнародна комісія, що приймала у 1959 році у Запоріжжі проєкт греблі, особливо відзначила його дешевизну. Контракт із Радянським Союзом на будівництво гідровузла був підписаний.

14 травня 1964 року Ніл урочисто був перекритий. На цьому заході були присутні багато лідерів держав, в тому числі та Микита Хрущов. Що стосується Асуанської греблі у Запоріжжі, то канал закрили, і частина обладнання демонтували.

Тунель, пробитий для випробування у дніпровській скелі понад півстоліття тому, зберігся до наших днів. Частина обладнання демонтували, частина законсервували, вхід у канал закрили металевим щитом. Насип греблі за кілька десятиліть зруйнувалася, заросла травою і деревами. Знайти це місце зараз не дуже легко. У кар'єрі ж, де народжувалася найбільша у світі насипна гребля, як і раніше, добувають щебінь.

«Асуанська гребля» - місце цікаве і атмосферний, але потрібно пам'ятати про безпеку: стояти вгорі на краю греблі небезпечно, оскільки огорожа на ній відсутня. Дістатися до греблі можна на автомобілі, прямуючи від залізничного вокзалу «Запоріжжя-2» по Прибережній автомагістралі. Після острова Хортиця і Залізного мосту, на вулиці Таганській в районі парку «автомістечко», треба повернути ліворуч, на вулицю Дніпровські зорі. Останній відрізок шляху — дорога з обмеженим доступом.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі