Чи знехтує голова Запорізької ОДА Віталій Туринок інтересами громади, аби догодити інвесторам?

Чи знехтує голова Запорізької ОДА Віталій Туринок інтересами громади, аби догодити інвесторам?

Запорізька область вже має сумний досвід, коли великі комерційні проєкти вилазять боком місцевим громадам та їх мешканцям.

Норвезька компанія NBT планує у Запорізькій області, на території Якимівської та Кирилівської ОТГ, побудувати потужну берегову вітроелектростанцію Zophia (Зофія) на 742,5 МВт. Реалізувати проєкт планується до 2022 року, його вартість становить 1,1 мільярда євро.

Минулого тижня голова Запорізької облдержадміністрації Віталій Туринок провів зустріч із представниками компанії-інвестора, та пообіцяв різнобічне сприяння у реалізації проєкту з боку регіональної влади. Пообіцяв, не проконсультувавшись зі спеціалістами, і головне – не спитавши жителів об’єднаних громад, на території яких планується масштабне будівництво.

Водночас Запорізька область вже має сумний досвід, коли великі комерційні проєкти вилазять боком місцевим громадам та їх мешканцям.

Згадайте, як починалося будівництво Ботіївської та Приморської ВЕС у Приазовському районі області компанією ДТЕК. Тоді представники компанії-інвестора обіцяли людям «золоті гори» - мільйонні інвестиції в інфраструктуру району, податки до бюджету, нові робочі місця і ще багато-багато іншого. ДТЕК навіть уклало із Ботіївської сільською радою Меморандум про соціальне партнерство, де письмово зобов’язалася виконати взяті на себе зобов’язання.

Знаєте чим все скінчилося?

Понад чотири роки жителі сіл Ботієво, Строганівка, Бабанівка та Приморський посад намагалися добитися від енергетичного холдингу виконання цих зобов’язань та відшкодування нанесених ДТЕКом збитків. Адже багатотонні вантажівки, які їздили сільськими дорогами до будівельного майданчику Приморської ВЕС, вщент зруйнували дороги, а також спричинили руйнування деяких розташованих вздовж цих доріг будинків місцевих жителів. Попри численні волання людей про допомогу та акції протесту, менеджмент компанії-забудовника відмовлявся чути будь-які нарікання та реагувати на скарги.

Тільки після того, як люди звернулися по допомогу до громадських організацій та безпосередньо до колишнього голови Запорізької облдержадміністрації Костянтина Бриля, ситуація зрушила з мертвої точки. І то, кошти на ремонт однієї з ушкоджених доріг Строганівка – узбережжя моря  були виділені з місцевого бюджету.  

Коли будівництво першої черги (бо на черзі - друга) Приморської ВЕС було завершене, під час однієї з зустрічей із громадою Костянтин Бриль прямо запитав у людей: чи відчувають вони покращення від будівництва на території громади електростанції, чи задоволені? Переважна більшість стояли мовчки, опустивши голови, інші прямо сказали «ні».

Тож, може, перш ніж давати обіцянки інвесторам та про себе рахувати ймовірний ґешефт, Віталію Туринку слід з’їздити до Приазовського району і поспілкуватися з громадою.

Новий голова зможе оцінити не лише масштаб будівництва Приморської ВЕС, але й почути, що з цього приводу думають люди:

  • Про зруйновані вантажівками дороги, які не ремонтуються роками;
  • Про пошкоджені через рух вантажівок енергохолдингу будинки, які ботієвцям довелося ремонтувати власним коштом;
  • Про земельні ділянки, які ДТЕК у селян забрав під розміщення будівельного майданчику для Приморської ВЕС-2. Площа майданчиків під кожен з 26 вітрогенаторів - 20 на 70 м. У ДТЕК обіцяли, що використовують для цього лісосмуги. Але місцеві жителі відзначають, що 15-ти метрів лісосмуги не вистачає для установки вітряка, тому на 5-6 метрів ДТЕК залазить на приватні землі, незаконно захоплюючи ріллю і забудовуючи її.
  • Про незаконне захоплення землі під під’їзні дороги. Бо для під'їзду вантажівок до будівельних майданчиків Приморської ВЕС-2 ДТЕКу треба розширити наявні сільські дороги на 3-5 метрів. А оскільки вздовж доріг вся земля розпайована і знаходиться в приватній власності, то забезпечити свої потреби забудовник може тільки «прихопивши» шматок землі у кожного фермера, з кожного поля.
  • Про сумнівні земельні оборудки, коли людей під тиском змушували підписувати сервітут, щоб дозволити компанії ДТЕК використовувати земельні паї селян. Але при цьому  змінювалося цільове призначення цих ділянок - з ріллі на землю під будівництво доріг і майданчиків для вітрових станцій. А якщо змінюється цільове призначення і ділянка забудовується, то селянин вже ніколи не зможе її використати під ріллю.
  • Про завдану ВЕС шкоду довкіллю та ін.

Окремо хочеться зупинитися на виконанні обіцянок інвесторів про нові робочі місця. Коли будувалася Ботіївська та перша черга Приморської ВЕС ДТЕК так само, як зараз норвежці,  обіцяв, що місцеві жителі будуть працювати на станціях. Проте, сьогодні місцевих мешканців, які працюють на ВЕС, можна порахувати на пальцях. Адже для виконання усіх робіт, крім підрядно-будівельних, потрібні кваліфіковані спеціалісти, яких серед місцевих просто немає.

І коли NBT говорить про 150-200 осіб, які зможуть працювати на «Зофії» по завершенню будівництва, компанія, швидше за все, не бреше. Але з місцевих на новій ВЕС зможуть працевлаштуватися одиниці, це треба усвідомлювати.

Інвестиції у регіон, його економіку та інфраструктуру – це добре. Тому так важливо створювати сприятливі умови для інвесторів – вітчизняних і закордонних. Але ж не будемо забувати, що інвестори у своїй діяльності керуються власними економічними інтересами, а обов’язок регіональної влади як раз і полягає в тому, щоб стежити за тим, аби інтереси комерсантів не суперечили інтересам громади.

Тож, Віталію Вікторовичу, не погребуйте – зустріньтеся та поговоріть із мешканцями Приазовського району, які не з чуток знають, чим може обернутися для людей «масштабний інвестпроєкт». А потім зустріньтеся із громадами Кирилівської та Якимівської ОТГ. Не для того, щоб відмовитися від будівництва електростанції «Зофія», зовсім ні. Для того, щоб почути голос людей та не наступати на ті ж самі граблі, що ваші попередники.

 

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі