Попри енергетичну кризу в Україні - корупцію в «Енергоатомі» ніхто не скасовував

Попри енергетичну кризу в Україні - корупцію в «Енергоатомі» ніхто не скасовував

Поки вся увага України прикута до глобальних проблем енергоринку країни та ДП «НАЕК «Енергоатом», у зв’язку з енергетичною кризою, здається, спільнота забула, що відбувається на безпосередньо самих АЕС. Зокрема, як відбуваються призначення посадовців на керівні посади державного підприємства, а точніше їх просування вгору, попри фактично скоєні ними адміністративні правопорушення пов’язані з корупцією.

Так, відповідно до реєстру декларацій НАЗК, 7 березня 2020 року Мельник Олексій Валерійович подав виправлену декларацію кандидата на посаду начальника ЦГО (цех господарчого обслуговування, - ред.) ВП Запорізька АЕС ДП «НАЕК «Енергоатом», а відповідно до випуску №14 газети «Енергія» від 10.04.2020 розміщеної на сайті ВП «Запорізька АЕС», станом на 17.03.2020, Мельник Олексій вже виконував обов’язки як призначений на посаду начальник ЦГО, а отже його призначення погоджено зі всіма необхідними керівниками підрозділів Запорізької АЕС, в тому числі із начальником відділу «Запобігання та протидії корупції Запорізької АЕС» Михольським Семеном.

Аналізуючи всі декларації подані паном Мельником та розміщені в «Єдиному державному реєстрі осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» спостерігаємо наступне:

  • 10.09.2018 р. Олексій Мельник подав декларацію кандидата на посаду начальника лабораторії експлуатації та ремонту ТЗМ ТКСП ВП «ЗАЕС» в якій зазначив наявність у його власності двох авто: Ssang Yong Korando 2014 р.в. вартістю 187 900 грн, та Ford Fiesta 2008 р.в. вартістю 159 500 грн.
  • 21.03.2019 р. Мельник подав щорічну декларацію як начальник лабораторії експлуатації та ремонту ТЗМ ТКСП ВП «ЗАЕС» зазначивши наявність лише одного авто Ssang Yong Korando 2014 р.в.. Крім того, зазначив дохід від відчуження рухомого майна на суму 137 957 грн, та зазначив про припинення права власності на рухоме майно – транспортний засіб. Тобто виникла логічна відповідь, що Мельник продав Ford Fiesta 2008 р.в. та отримав дохід 187 900 грн.
  • 04.03.2020 р. Мельник подав декларацію кандидата на посаду начальника лабораторії експлуатації та ремонту ТЗМ ТКСП ВП «ЗАЕС», а 05.03.2020 р. щорічну декларацію як начальник лабораторії експлуатації та ремонту ТЗМ ТКСП ВП «ЗАЕС», і 07.03.2020 р. виправлену декларацію кандидата на посаду начальника ЦГО ВП «ЗАЕС». В усіх трьох деклараціях посадовець зазначає у власності авто KIA SPORTAGE 2019 р.в., вартістю 568 504 грн, при цьому зазначаючи дохід від відчуження рухомого майна на суму 313 752 грн, та зазначаючи придбання рухомого майна 22.01.2019 р. на суму 568 504 грн, та припинення права власності на транспортний засіб. Знову виникла логічна відповідь, що Мельник продав авто Ssang Yong Korando 2014 р.в. та отримав дохід від продажу 313 752 грн, та придбав рухоме майно автомобіль KIA SPORTAGE 2019 р.в., вартістю 568 504 грн.

Інші декларації та повідомлення про суттєві зміни в майновому стані Олексієм Мельником не надавались.

Аналізуючи декларації Олексія Вікторовича спостерігаємо, що у 2018 році він отримав дохід від продажу авто на суму 187 900 грн, у 2019-му отримав дохід від продажу авто на суму 313 752 грн, та у 2019 р. придбав авто за 568 504 грн.

Кожна з цих сум перевищує суму в 50 прожиткових мінімумів, станом на 01.01.2018 та 2019 років, а отже відповідно до ч.2 ст. 52 Закону України «Про запобігання корупції» «У разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, зазначений суб’єкт у десятиденний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку зобов’язаний повідомити про це Національне агентство. Зазначена інформація вноситься до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національного агентства.»

Ця норма діяла відносно посадових осіб юридичної особи публічного права до 01.01.2020 року {Частину другу статті 52 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 140-IX від 02.10.2019 - зміни вводяться в дію з 01.01.2020 р.} {Частина друга статті 52 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1774-VIII від 06.12.2016№ 140-IX від 02.10.2019 - зміни вводяться в дію з 01.01.2020 р.}

А, отже, зважаючи на вищевикладене, Мельник знаходячись на посаді начальника лабораторії експлуатації та ремонту ТЗМ ТКСП ВП «ЗАЕС» протягом 2018-2019 років скоїв три адміністративні правопорушення пов’язані з корупцією передбачені ч.2, ст.172 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення вимог фінансового контролю» - Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про суттєві зміни у майновому стані - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Оскільки вказані правопорушення аналогічні та скоєні практично протягом року, то вже по факту продажу автомобіля Ssang Yong Korando та купівлі автомобіля KIA SPORTAGE слід застосовувати норму ч.3 ст. ст.172 Кодексу України про адміністративні правопорушення - Дії, передбачені частиною першою або другою, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією доходу чи винагороди та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік.

Виходячи з наведеного Мельника в березні 2020 року потрібно було не призначати на  посаду начальника ЦГО ВП «ЗАЕС», а навпаки провести за вказаними фактами службове розслідування, направити матеріали за фактом скоєних порушень до правоохоронних органів, та за рішенням суду взагалі звільнити з керівної посади, але в жодному разі не призначати на керівну посаду та підвищувати.

А, отже, виникає питання до згаданого на початку статті начальника відділу запобігання та протидії корупції ВП Запорізька АЕС Семена Михольського, який відповідно до тієї ж газети «Енергія» (випуск №46 від 06.12.2019), так сумлінно і старанно запобігає проявам корупції, перевіряє вчасність надання відповідних декларацій суб’єктами декларування ВП «ЗАЕС», чи не повинен він був особисто, коли ставив підпис на «Аркуші погодження» до наказу про призначення на посаду начальника ЦГО ВП ЗАЕС Мельника О.В. перевірити в реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, декларації подані особою яка претендує на посаду начальника цеху, чи це не входить до його повноважень?

А що ж тоді входить? Виходячи з назви відділу, який очолює Михольський С.М. вже не перший рік, він зобов’язаний був здійснити перевірку, а відповідно «Антикорупційної програми ДП НАЕК «Енергоатом» від 29.04.2020р. розміщеної на сайті ДП НАЕК – (п.12.6) Посадові особи зобов’язані у разі виявлення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи одержання повідомлення про вчинення такого правопорушення працівниками Компанії у межах своїх повноважень ужити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно, протягом 24 годин, письмово повідомити про його вчинення спеціально уповноважений суб’єкт у сфері протидії корупції, а відповідно п.п. 3 п. 15.11 повинен забезпечувати здійснення нагляду, контролю та моніторингу за дотриманням працівниками вимог антикорупційного законодавства.

А відповідно до статті 49 Закону України «Про запобігання корупції» юридичні особи публічного права зобов’язані перевіряти факт подання суб’єктами декларування, які в них працюють (працювали), відповідно до цього Закону декларацій та повідомляти Національне агентство з питань запобігання корупції про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій у визначеному ним порядку.

Просимо правоохоронні органи дати належну оцінку зазначеному.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі