Реформа в дії: Як оформити право на земельний пай?

Реформа в дії: Як оформити право на земельний пай?

Україна готується до відкриття ринку сільгоспземель. Хоча мораторій на продаж ще не знято і модель не затверджена парламентом, наміри влади рішучі. Планується, що 1 жовтня 2020 роки ринок землі запрацює.

Чи буде після цього можливість отримати землю, стане ясно з остаточної версії законопроекту. Тим часом ті українці, які ще не отримали у власність земельні паї, можуть реалізувати своє право. Але це вимагає чималих часу, сил і засобів.

Кому належить земельний пай?
Кожен повнолітній громадянин України має право на одержання паю згідно із Земельним кодексом України (ст. 121). Ділянку виділяють з державного або комунального фонду та його розміри обмежені по функціоналу:

  • особисте господарство - до 2 га;
  • садівництво - до 0,12 га;
  • зведення будинку, господарських будівель (присадибна ділянка) - до 0,25 в селі, до 0,15 га в селищі, до 0,1 га в місті;
  • індивідуальне дачне будівництво - до 0,1 га;
  • будівництво гаража - до 0,01 га;
  • фермерське господарство - середній для відповідних підприємств на території місцевої ради.

Громадянин має право отримати шматок землі по кожному призначенню, тобто шість ділянок загальною площею 2,48 га (без урахування землі для фермерського господарства). Право на кожен з них можна реалізувати тільки один раз, незалежно від того, якої площі виділено пай. Наприклад, "добрати" землю для ведення особистого господарства, якщо виділений тільки один гектар замість двох, вже не вийде.

Де виділять землю?

Теоретично, будь-яка людина просто звертається до місцевого органу за фактичним або бажаним місцем проживання або ведення господарства і далі слідує інструкціям бюрократичного апарату. Але на практиці так можна "оббити пороги" десятків місцевих рад і нічого не досягнути в результаті, оскільки вільних паїв там не опиниться.

Тому для початку необхідно з'ясувати: де і які вільні ділянки залишилися в державній і комунальній власності. Оцінити перспективи і шанси можна за даними Публічної кадастрової карти України. Тобто промоніторити райони та населені пункти, які зацікавили. Так, за допомогою карти можна дізнатися інформацію про те, в чиїй власності знаходиться та чи інша ділянка - в приватній, комунальній, державній - його обсяги та цільове призначення.

Однак на кадастровій карті є не вся інформація. Дані до 2013 року в ній можуть не відображатися. Тому вибраний шматок землі варто вивчити додатково - подати запит до місцевого департаменту будівництва, архітектури та кадастру.

Які документи потрібні для отримання ділянки?

Якщо ділянка знаходиться в комунальній власності, то звертатися слід до органу місцевого самоврядування (ради). Якщо йдеться про його виділення із земель державної власності, то звертатися слід в районну адміністрацію - орган виконавчої влади або Держслужбу геодезії, картографії та кадастру.

У раду або адміністрацію подається клопотання із зазначенням цільового призначення ділянки, його розміру (можна орієнтовного) з копіями паспорта та ідентифікаційного номера платника податків. До нього додається графічний матеріал, наприклад, викопіювання з кадастрової карти. Його можна замовити в місцевому органі управління земельними ресурсами.

У тому випадку, якщо планується ведення фермерського господарства, необхідно підтвердити, що земля буде використовуватися за призначенням. Тобто майбутній власник - не новачок. Підтвердженням може бути або досвід роботи в сфері АПК, або освіта.

Як довго триває процедура?

Місцева рада або адміністрація розглядає клопотання протягом місяця. В результаті дає або позитивну відповідь, або мотивовану відмову. За Земельним кодексом мотив для відмови може бути лише один: ділянка знаходиться в неналежному місці і цільове призначення не відповідає затвердженим планам.

Позитивне рішення запускає процедуру оформлення. Рада або адміністрація дають дозвіл на розробку проекту землеустрою. Його замовляє та людина, яка бажає отримати ділянку. Розробляє його землевпорядна організація. Терміни узгоджують, але на практиці все це займає 3-6 місяців.

Виконати проект має право тільки сертифікований інженер-землевпорядник. Актуальний реєстр можна завантажити на сайті Держгеокадастра. Крім того, контактами інженерів-землевпорядників можуть поділитися в місцевих органах влади.

Розроблений проект йде на узгодження в орган влади, де його розглядають протягом двох тижнів і або погоджують, або дають відмову. Відмову можна оскаржити в суді. У разі погодження проекту, потрібно зареєструвати його в Держгеокадастрі, на що буде потрібно два тижні. А право власності для внесення до реєстру - в територіальному відділенні Державної реєстраційної служби (за місцем знаходження ділянки) або у нотаріуса (не обов'язково за місцем знаходження ділянки). На це піде ще п'ять днів.

Загалом вся процедура при сприятливих умовах займає вісім місяців. Якщо пощастить з землевпорядником, можна вкластися в півроку. При несприятливих - рік і більше.

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі