Відібрати у китайців чи віддати американцям: яка доля чекає на "Мотор Січ"?

Відібрати у китайців чи віддати американцям: яка доля чекає на 'Мотор Січ'?

Навколо запорізького підприємства "Мотор Січ" знову починають точитися інтриги. Нещодавно в процедурі продажу акцій китайським компаніям з'явився новий поворот.

Так, з 15 травня на Шанхайській біржі зупинять лістинг акцій компанії Beijing Xinwei Technology Group Co - китайського власника "Мотор Січі".Це пов'язано з проблемами з фінансовою звітністю та збитками, які продовжують зростати.

Варто зазначити, що зупинка лістингу - це не банкрутство, але може бути кроком до нього. До того ж, про проблеми в бізнесі компанія повідомляла вже давно, а в кінці минулого року експерти заявили про реальну загрозу швидкого банкрутства. Це призводить до ще більшої невизначеності долі українського стратегічного підприємства. У разі банкрутства компанії її активи (в тому числі і акції "Моторс Січі") можуть бути продані за борги, повідомляють ЗМІ.

Також не виключено, що під приводом фінансових проблем китайської компанії українська влада може спробувати "відкликати угоду".

Так, свої збитки компанія почала генерувати з 2017 року, і за цей час вони лише зростали. За підсумками минулого року компанія мала збиток понад 1864 млрд юанів (2,6 млрд доларів), що в 4,5 раза більше, ніж ринкова вартість компанії.

8 травня Шанхайська біржа не оголосила про зупинку лістингу акцій Beijing Xinwei Technology Group через сумніви в достовірності фінансової звітності, яка вже три роки не підтверджена аудиторами. До 15 травня акції компанії торгуються на біржі (ціна 1,39 юанів). Але вже зараз біржовий технічний аналіз містить рекомендацію власникам: "активно продавати".

Виключення акцій компанії із загального котирувального списку біржі - поганий сигнал для власників акцій і потенційних інвесторів. Він свідчить, що компанія втратила довіру біржі. Наслідком може бути обвал котирувань, який є шляхом до банкрутства.

В кінці минулого року власник "Мотор Січі" В'ячеслав Богуслаєв визнав, що угода з китайськими фірмами вже фактично відбулася. Кошти від іноземних власників були отримані ще у 2019 році. За його словами, крім отриманих 100 млн доларів, у цьому році повинен бути ще один транш на150 млн доларів.

Остаточну угоду підтвердив і глава концерну "Укроборонпром" Айварас Абромавічус. Він уточнив, що угоду перевіряє Антимонопольний комітет. Офіційної інформації від АМКУ про статус цієї угоди поки немає.  Однією з причин таких тривалих роздумів антимонопольників може бути реакція на операцію з боку США, а саме - критика з боку Джона Болтона.

Після чого з'явилася інформація, що "є інший покупець", зокрема, говорили про інтерес до українського підприємства з боку американського бізнесмена Еріка Прінса, засновника приватної військової компанії Blackwater (Academi). Він, нібито, навіть побував на "Мотор Січі" з оглядинами. Але тоді історія з американськими покупцями так і не отримала продовження. А на початку цього року американські ЗМІ писали, що, нібито, українська влада готова розірвати угоду з китайцями на вимогу США.

Так, українська влада опинилася в складному становищі. Але тепер з'явилися нові варіанти.

Так, відкриваються можливості "переграти угоду". Наприклад, АМКУ може в фіналі так її і не погодити, посилаючись на погіршення ділової репутації Beijing Xinwei Technology Group. Втім, тут самої зупинки лістингу може виявитися недостатньо.

Але є ще одна зачіпка - обіцяні інвестиції. Китайці обіцяли вкласти в "Мотор Січ" в цьому році ще 150 млн доларів. Та чи будуть гроші - наразі невідомо.

Як повідомляють у виданні, незабаром може з'явитися ще одна можливість відмовити китайцям в угоді. Нещодавно на сайті МЕРТ з'явився законопроєкт, який прописує нові правила для іноземних інвесторів в українські об'єкти, що мають стратегічне значення для національних інтересів, зокрема, оборонних підприємств. У ньому пропонується проводити спеціальний відбір інвесторів. Серед критеріїв відбору потенційних інвесторів, в разі прийняття законопроєкту, можуть з'явитися в тому числі, "бездоганна ділова репутація", "доброчесність" та ін.

Тобто, якщо цей проєкт буде погоджено, в АМКУ з'явиться офіційний привід не погоджувати угоду по "Мотор Січі". Адже нинішні проблеми китайського інвестора на біржі цілком тягнуть на удар по діловій репутації.

Також може постати питання про «другого покупця». Тобто, контроль над "Мотор Січчю" спробує встановити США. Однак, про повноцінний продаж мова не йде, адже США зараз переймається питанням президентських виборів.

Варто наголосити й на погіршенні показників самої "Мотор Січі". За підсумками першого кварталу цього року збиток підприємства становив близько 221 млн грн, що на 54% більше, ніж на аналогічний період минулого року. Втім, навіть після карантину ситуація навряд чи покращиться, адже російський ринок для "Мотор Січі" як і раніше закритий, а державних замовлень немає.

З урахуванням проблем в бізнесі, не виключено, що Beijing Xinwei Technology Group погодиться поступитися проблемним українським активом з великим дисконтом. Тим більше, що фактично її так і не допустили до операційного управління компанією.

Крім того, нещодавно китайські ЗМІ почали писати, що в придбанні "Мотор Січі" вже немає особливого сенсу, оскільки "китайські виробники створили відповідний по всіх параметрах для винищувачів 4-го покоління двигун WS-15". Чи були використані при розробці цього двигуна технології "Мотор Січі" - незрозуміло.

Головне питання - що чекає "Мотор Січ", якщо китайців все ж "підуть".

 

 

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі