Відсутність підтримки, дефіцит товару та потреба у вакцині: запорізькі бізнесмени про роботу в умовах карантину

Відсутність підтримки, дефіцит товару та потреба у вакцині: запорізькі бізнесмени про роботу в умовах карантину

"Світ стикається з найскладнішою кризою після Другої світової війни", - зазначив генеральний секретар ООН Антоніо Гутеррес. Важко не погодитись із цією думкою, адже щодня мешканці планети зустрічаються з реальними кризовими кейсами. Чи не найбільше пандемія та карантин позначились на бізнесі, намагаючись поступово його знищити. Так чи інакше, малі й великі підприємці продовжують вести справи та вигадувати вихід із ситуації. 

Ми поспілкувались із представниками запорізького бізнесу, які не з чуток знають про усі етапи складнощів, які проходить сфера комерції. Про бізнес в умовах карантину нам розповіли: Максим Терещенко, CEO Ozone-Group creative agency, який керує креативною та event-агенціями, а також магазином музичних інструментів та концертного обладнання, та Андрій Фоменко, власник бізнесу із закупівлі та переробки кольорових металів і сплавів.

"Моя діяльність - це промисловий сектор, в якому зараз ми спостерігаємо посилення стагнації. Вона почалася задовго до карантину, та під час самих карантинних заходів ситуація значно погіршується. Для її поліпшення потрібні інвестиції, кредити, зрозуміла і більш м'яка система оподаткування, реформовані слідчі органи та суди. Але все це всеукраїнська, а не локальна проблема, і місцева влада мало що може зробити для промисловості - металургії, машинобудування", - зазначає Андрій Фоменко.

Також підприємець коментує ситуацію на локальному рівні, наголошуючи на тому, що "ми повинні відновлювати тренд «Купуй запорiзьке» та намагатися максимально підтримувати". Крім того, на його думку, "місцева влада повинна ініціювати ослаблення карантину там, де це можливо. Ресторанчики, кафе, перукарні, невеликі магазини повинні працювати з дотриманням певних запобіжних заходів. Необхідно створювати круглі столи, координаційні центри, де бізнес і влада будуть знаходити шляхи виходу із ситуації. Поточних умов підтримки бізнесу я не бачу".

У свою чергу, Максим Терещенко розповідає про цю кризу як вже четверту на його бізнес-шляху, але більш напружену.

"Головне, що зрозуміло вже зараз. Вся світова економіка зіткнулася з кризою перевиробництва і проблемами в логістиці", - зазначає бізнесмен.

Оскільки Максим Терещенко є власником кількох видів бізнесу, - роздрібні продажі музичного обладнання, маркетинг і реклама, event-події і концерти - він наголошує на проблемах і змінах кожного з цих сегментів.

"Роздрібні продажі скоротилися у 7 разів. Магазин закритий, але завдяки грамотно налагодженої діджиталізаціі бізнесу, робота продовжилася в Інтернеті. Цього вкрай мало для отримання прибутку, але це мінімізує збитки. Співробітники оформлені та відправлені на віддалену роботу по домівках. Не планую звільнення, оскільки після закінчення карантину необхідно буде продовжувати роботу. Тенденції такі, що очікуваний час зняття карантинних заходів - не раніше кінця травня. На початок червня можливі послаблення, в кінці червня - зняття. Тоді продажі злетять, адже зараз існує відкладений попит. Тут виникає ще одна проблема. Багато виробників "простоюють" вже 2-й місяць. А це означає неминучий дефіцит імпортного товару". 

Що стосується сфери маркетингу і реклами, то ситуація також не надто втішна. За словами Максима Терещенка, "бюджети рекламних кампаній або зупинені, або мінімізовані. Раніше підписані контракти ще діють з переглядом. Нові - на стадії роздумів. Ринок реклами в жорсткому ступорі, і цей ринок буде дуже сильно змінений. Основні "гравці" скоротили кількість співробітників приблизно на 70%, багато хто залишає свої орендовані приміщення та переїжджає до інших, набагато менших за розміром. Ми знову ж таки управляємо бізнесом в онлайні. Після закінчення карантину ринок реклами оживе, але не в такому обсязі та цифрах прибутку. У кращому випадку зростання почнеться до жовтня 2020 року".

Чи не найсумніша ситуація з event-подіями та концертами.

"Ринок організації і проведення концертів зупинений повністю. Величезні вкладення заморожені на невизначений термін. Корпоративи, концерти та інші події неможливі без скупчення людей. Тому мій прогноз такий - поки не буде створена і запущена вакцина, концертні заходи будуть під загрозою. У кращому випадку, індустрія запуститься до кінця 2020 року, але, ймовірно, цього не станеться, і перші концерти пройдуть не раніше весни 2021 року. Що стосується безпосередньо мого бізнесу, я інвестував великі кошти у закупівлю професійного обладнання та наразі воно законсервоване. Знаю, що деякі компанії інвестували й 100 тис. євро і більше у переоснащення звукового парку. Перші поставки пройшли в березні. Устаткування в кредиті. Перспективи виплати цих величезних коштів вельми туманні", - ділить прогнозами Максим Терещенко.

Вже близько 5 тижнів своїми спостереженнями ділиться і співзасновниця бізнес-союзу "Порада" Ірина Лех. За словами фахівчині, країна активно готується до "Дня К" (день виходу з карантину), приймаючи нелогічні й незрозумілі рішення. Багатьох хвилює питання, чому мережеві магазини з продажу електроніки та будматеріалів продовжують працювати, а місцеві маленькі магазини - ні.

"Міська влада теж почала готуватися до «Дня К», розробляючи програму виходу міста з карантину та підтримки бізнесу. Не потрібно бути Вангою, щоб передбачити, що ця програма, як і безліч інших подібних, залишиться написаною на папері - коштів на її реалізацію не буде. Запорізькі підприємці вдаються до креативних "карантинних ініціатив. Наприклад, запорізькі фермери, які втратили ринок збуту, пропонують вирощену власними силами овочеву продукцію на загальному інтернет-майданчику (https://teplizza.com.ua/). Правда, пропозицій там поки не багато, та й ціни, на мій погляд, завищені, враховуючи опт і самовивезення, але сама по собі ідея кооперації і виходу фермерів в онлайн заслуговує на повагу", - зазначає Ірина Лех.

Говорити про швидкий вихід бізнесу зі скрутного становища поки зарано, але грамотно влаштовувати підприємництво та пристосовуватись до нових умов варто вже сьогодні. Адже сподіватись на підтримку міської чи державної влади - один з останніх пунктів у списку "маст хев".

Будьте в курсі подій, читайте новини «Факти Запоріжжя» у ТелеграміФейсбуці та на Ютуб-каналі

Коментарі